A+ A A-

Jarné prebudenie

Jarné kúry majú tradíciu vo všetkých kultúrach. Je to prevencia v pravom zmysle slova. V zime sa menej pohybujeme, jedlo je ťažšie, bohatšie na kalórie a chudobnejšie na živiny. Pomalšie odpadové produkty sa hromadia v organizme. To sa na začiatku jari prejaví známou jarnou únavou. Nie je to choroba, organizmus potrebuje iba trochu času, aby sa prispôsobil, oslobodil od prebytočného neužitočného zaťaženia. Správne zvolená kúra - detoxikácia - zneškodňuje a vylučuje odpadové produkty, a tým udržiava hladký prietok energie organizmu.

Určite ste už čítali viacero článkov o jarnej očiste, ja vám ju teraz priblížim trochu inak. Dozviete sa nie len to, ako sa na jar stravovať, ale najmä ktorým konkrétnym orgánom treba na jar prednostne venovať pozornosť a prečo. Čo je potrebné si všímať, aké emócie so stavom týchto orgánov súvisia.

Hlbší pohľad a súvislosti nám poskytne tradičná čínska medicína.
Podľa TČM k orgánom jari – elementu DREVA – patrí pečeň a žlčník.
DREVO znamená rýchly rast, vývoj, plánovanie, s tým spojená originalita a kreativita. Na jar máme k dispozícii novú silu zbaviť sa starých nánosov a začať nové zmeny.

PEČEŇ podľa TČM:
1. Riadi priechodnosť
Všetko čo sa má v tele pohybovať, pretekať, prúdiť, vyživovať a podobne, je pod správou čchi (neviditeľný tok energie) pečene. Od kvality tejto funkcie pečene závisí naše rovnomerné trávenie, sekrécia a vylučovanie žlče, metabolizmus tekutín, tiež regulácia menštruačnej krvi. Rovnako aj schopnosť oddychovať, teda schopnosť vyrovnať stav napätia a stav uvoľnenia.
Veľkou úlohou pečene je nechať „tiecť“ naše emócie. Hnev vo svojej pozitívnej miere je hybnou silou na presadenie určitej zmeny. Od detstva potlačovaný hnev v nás môže do veľkej miery potlačiť naše sebavedomie a zablokovať aj ten najväčší talent. Vtedy máme buď tendenciu rezignovať alebo sa snažíme nadmieru „prerážať“. Môže ísť o výbuchy zlosti, ale aj explóziu pracovných nápadov či plánov, workoholizmus, neschopnosť vypnúť, zastaviť sa. To sú hlavné psychické prejavy disharmonickej čchi pečene. Vnútorné nastavenie dokáže pomôcť vnímať aj takzvanú správnosť načasovania. Zdravá je taká naša čchi, ktorú dokážeme premeniť na aktivitu, a ktorá si pritom zachová pružnosť a schopnosť vypnúť v pravý čas.
2. Riadi šľachy a väzy
Súvislosť: vzhľadom ku kľúčovej funkcii pečene v metabolizme tukov, cukrov, bielkovín a ich úzkemu vzťahu ku krvi môžeme vysvetliť citlivosť pohybového aparátu na rôzne poruchy činnosti pečene. Tiež krvné zásobenie šliach a kĺbových chrupaviek je oproti ostatným orgánom výrazne nižšie, preto sú náchylnejšie na zmeny zloženia krvi.
Pečeň svojou čchi a krvou vyživuje šľachy a väzy, a tým zabezpečuje celú jeho pohyblivosť, elasticitu a mäkkosť. Šľachy sa podieľajú na sťahovaní a uvoľňovaní svalstva, a tým na pohybe kostí a kĺbov, čiže na celkovom pohybe tela. Aby si zachovali svoju pružnosť, vyžaduje si to venovať im pozornosť prostredníctvom stravy. Dokonca aj miera mentálnej pružnosti sa odráža na stave šliach.
3. Jej sviežosť sa odráža na nechtoch
Podľa medicínskych textov sú nechty nadbytkom šliach. Ich výživa závisí od kvality pečeňovej krvi. Pri nedostatočnosti pečeňovej čchi trpia slabosťou, lámavosťou, sú na nich rôzne škvrnky alebo ryhy. Nechty symbolizujú aj našu schopnosť zdravej agresivity potrebnej na to, aby sme presadili sami seba a pomocou nich sa „driapali nahor“.
4. Pečeň sa otvára v očiach
Oči sú najdôležitejším indikátorom stavu pečene (pozn. aj v západnej medicíne je známe, že žltačka sa ako prvá prejaví na očných bielkach.)
Väčšina problémov s očami a zrakom súvisí s poruchou pečene, napríklad rozostrené videnie, šeroslepota, zápaly očí, suché oči, či šedý a zelený zákal. Stav pečene ovplyvňuje náš zrak aj na psychickej úrovni. Od jej sily závisí aj naša schopnosť „videnia“ - schopnosť „čítať medzi riadkami“ či naopak poruchy zraku, keď nechceme niečo vidieť v našom živote.
5. Citom pečene je hnev
Čím sa zásadne líši východné poňatie medicíny od západného, je určite priradenie emócii k dysfunkcii určitého orgánu. Hoci aj u nás poznáme a používame pojem: „Kypí mu žlč“, predsa sa nadmerná agresivita človeka nedáva do súvislosti s dysfunkciou pečene a žlčníka.
Charakteristické emócie funkčného okruhu pečene: hnev, zlosť, agresia, malichernosť
a)preťaženie pečene: podráždenosť, nervozita, výbuchy hnevu, neprimeraná agresia
b)oslabenie pečene: obavy, plaché správanie, nerozhodnosť, potláčanie zdravej miery hnevu
Hnev je často výrazom potreby väčšej tolerancie, porozumenia a tiež väčšej kreativity. Ten, kto sa dokáže so svojim hnevom vysporiadať, naučí sa trpezlivosti, a zároveň umožní kreatívnej časti svojej osobnosti, aby sa vyjadrila.
Pečeni a celému jej funkčnému okruhu škodia dlhodobo potlačované emócie, ale aj dlhodobý nedostatok teplého ľudského dotyku. Keď sa deti hnevajú, v skutočnosti si tak žiadajú o fyzický kontakt, lásku, prijatie.
Pečeň potrebuje priechodnosť aj vo forme vyjadrovania názorov a pocitov, ktoré v nás klíčia. Pečeni ubližuje dlhodobá pretvárka. Dvojitý život v nás vytvára konflikt v plynulom toku čchi. Pečeni prospieva, keď sa nahlas smejeme, potrebuje pohľad do očí, keď sa s niekým rozprávame.

Žlčník je partnerským orgánom pečene. Spoločne sa podieľajú aj na plynulom toku čchi v tele. Kým pečeň je mentálne zodpovedná za kreativitu a plánovanie, žlčník je orgánom, ktorý nám svojou čchi buď dovolí, alebo nedovolí nejaké nápady uskutočniť.
Keďže pečeň a žlčník tvoria jeden celok, treba to zohľadniť aj v starostlivosti o ne.

STRAVA V OBDOBÍ JARI - vo fáze DREVO
Na jar sa príroda prebúdza, všade naokolo sa objavuje výrazná svieža mladá zelená farba, začínajú rásť mladé zelené lístky, výhonky, rôzne klíčky. To všetko by sa malo objavovať aj na tanieri, dodá nám to koncentrovanú a čerstvú životnú silu. Paleta vhodných potravín je široká, strava vôbec nemusí byť jednostranná.

Potraviny pomáhajúce regenerovať pečeň:
•kvasená zelenina, prirodzene kyslé potraviny, kvasené ovocné octy
•kyslé čaje z plodov ibišteka alebo šípok
•zelený čaj
•klíčky: alfa-alfa, žerucha, pšenica, výhonky strukovín
•zelená listová zelenina (šalát, špenát, rukola)
•brokolica, ružičkový kel
•grep, citrón
•avokádo

Pecen strava crop

Najdôležitejšie je v tomto období pečeň nezaťažovať. Záťažou sú hlavne nevhodné potraviny – mlieko, mastné jedlá, alkohol, nadmerné množstvo sladkostí, káva s mliekom...atď.

Okrem zmien v stravovaní, vieme rozvíjať pozitívne stránky elementu DREVO aj relaxačnými technikami a cvikmi na rozhýbanie kĺbov (joga, pilates). Podobne tenis a tanec podporujú ohybnosť tela a vplývajú tak na flexibilitu myslenia a konania. Harmóniu môžeme dosiahnuť predovšetkým pozitívnym prístupom k sebe a okoliu :-)

V ďalšom článku sa zameriam na byliny pre posilnenie elementu DREVO a na aromaterapiu, ovplyvňujúcu emócie funkčného okruhu pečene.

Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Pre písanie komentárov sa prihláste
návrat hore

Kalendár blogov

« Jún 2019 »
Pon Ut Str Št Pia So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Drevené dekorácie

Vonné dekorácie

Fotografie na mieru

  1. 0
  2. 1
  3. 2

Prihlásenie or Vytvoriť Účet